Pelamide del III – Bonito til 100

Foto: Albin Dal

Hadde noen sagt for et år siden at sommeren 2015 skulle det bli pelamide invasjon i norske farvann hadde de sansynligvis bare blitt hånet og latterliggjort. Faktumet nå er at melder du inn en stripet pelamide til NM er det laber sjanse for å i det hele tatt få poeng! Det er vel kanskje det som er gøy med å være artsfisker? Framtiden er like forutsigbar som værmeldingen. Hva skjedde? De fleste har vel fått med seg hendelsesforløpet. Det startet med “nybegynnerflaksen”. Folk som prøvde fiske og fikk stripet pelamide som første fisk! Skal ikke være mulig tenkte resten. Så kastet en gjeng gærne havfiskere med Carl i spissen en snøball ned fjellet. De dro ut på målrettet pelamide fiske. Og jammen fikk de ikke også! Alle 3. Jungeltelegrafen går visst fortere enn facebook. Erik og Andreas fikk 3 til samme dagen før Daniel dro 2 samme kveld. Snøballen var nå blitt på størrelse med en snømannball.

Dagen etter bar det ut på ny tur. 2 båter og 6 mann fra laget. Kjetil og Markus som er på vei ned til Langesund lar seg overtale til å droppe artsjaget inntil videre og heller komme seg innover oslofjorden på pelamide fiske. De tar med seg Frode og utgår båt 1 i Kjetils superskute. Thore, Vetle og jeg utgjør mannskapet i Thores trofaste. Spenningen er høy selv om troa er så som så. Været er upåklagelig mens vi dorger bortover mot godplassen. Begge båtene side om side. Det jubles fra vestlandsskute. Frode kjører fisk og utifra levenet høres det ut som riktig art. Mens vi venter spent synger det plutselig pent fra ytterste flanke. Det er snellen min som lager lyd og noe har tatt wobbleren bak båten. Tilslag settes, brems strammes og fisk kjøres. Dette kjennes ikke ut som en halvkilos makrell. Bra tyngde og når fisken nærmer seg båten kommer de kjente utrasene. Pelamide allerede? Etter en time fiske? Det skal ikke være mulig! Det viser seg å stemme. Fisken er nemlig feilkroket. Klarer ikke helt å forstå hvor kjipt det føles. Troa stiger vel egentlig med så kjappe kontakter allerede. Vi dorger litt lenger før vi snur over samme strekke. Omtrent på samme plass synger det igjen på min stang selv om den nå står ytterst. Samme prossedyre igjen. Samme tyngde. Samme utras og like feilkrokroket.. Blir ganske målløs. Tenker jeg har tidenes uflaks. Feilkroka 2x pelamide. En art som hadde vært nr 100 og kanskje det tar 5 år til neste gang den kommer innom. Kanskje karmaen er på bunn.

Vi dorger på videre. Da vi passerer samme strekke igjen smeller det til. Denne gang på stanga til Vetle. Han har på lik, men mindre wobbler. Ingen makrell det her heller. Etter flere utras håves den pent. Riktig kroka. Ny art på Vetle! Satan så gøy! Resten av dagen skjer det heller lite. Blir et par makrell. De andre får 5 i båten. Både Kjetil og Markus får kryssa av arten.

Snøballen som startet på søndagen var nå blitt til et snøskred. Artsfiskere fra vest, sør, øst og midt kom seg nedover i jakten. Og jeg tror de aller fleste fikk krysset av arten også.

Jeg sto da ovenfor et fint dilemma. Hadde 4 dager igjen av ferien før jeg skulle på jobbreise. Resten av gjengen skulle til Langesund med båtene. Jeg var da båtløs mens de andre er borte. Med mye ordnings fram og tilbake viste det seg at Frode hadde en 4hester han ikke brukte. Planen er å bruke den på gummijolla jeg hadde. Tirsdag går bort med labert vær og være taxi/guide for Tage til nye arter. Hentet motoren hos Frode. Da jeg skulle sjekke gummijolla viste det seg å ha kommet et stort rift i siden. Ikke veldig fristende å fikse. Finner etterhvert ut at Daniel har en 10fots pioner i et vann i nærheten jeg kan låne. Kjørte bort til han for å hente. Vel framme fant vi ut at det avtagbare hengerfeste ikke er i nærheten av å passe lenger. Har tydeligvis rustet i hullet. Vi prøver det vi kan i regnværet for å fikse, men det er helt håpløst.

Dagen etter stikker jeg på det lokalet verkstedet. Får heiset opp bilen for en titt. Tydelig for mye rust som blokkerer. Bruker vel en time halvannen på å meisle hullet slik at hengerfestet passer. Da det endelig passet viser det seg at låsefestene er for store så de må slipes ned. Etter litt sliping får vi det endelig på plass. Tilbake hos Daniel er det bare å få båten opp på den som så som så hengeren som neppe er helt lovlig å kjøre med. 4 dager har nå blitt til 2.

Torsdag var det meldt litt regn på morgenen. Endte dermed opp med å sove litt lenge. Freste over til innerst i bunnefjorden. Fikk satt ut båten og i det jeg tøffet utover innså jeg at dette kom til å ta en helvetes lang tid med 4hester… Etter kanskje 45min tøffing var jeg endelig ute ved området det skulle fiskes. Kjørte 2 stenger. Tok ikke lang tid før det var aktivitet på ytterste. Viste seg å være en horngjel kroket midt på ryggen. Litt lenger smalt det på skikkelig. Troa var på topp inntil fighten begynte. Her var det kun sprelling i overflaten. Noe som tilsa prikkepetter. Aldri vært så skuffet over en sjøørret på 1,1kg. Så misfornøyd at jeg ikke tok bedre bilde av den.

SØ

Dorger videre og fikk mld fra Preben som sto på et berg og dengte. Plukket han opp og 2 stenger ble til 3. Vi dorger hardt på i noen timer uten annet enn makrell.

På vei hjemover var ikke stemningen å hoppe i taket for. Det hjalp ikke på selvtilliten at rogalendinger, trøndere og andre tok seg turen ned for å “hente” arten. Så og si alle hadde da fått den utenom meg.

Fredagen var kommet. Siste dag med fiske. Kom meg opp litt tidligere. Denne gang kjørte jeg helt ut på nesodden til fiskeområdet og dro båten over stranda og ut på sjøen. Mye tid spart. Dorget samme strekke. Hadde litt kontakter og et par makrell. Hadde fått tips om at de siste var tatt langt fra land. Gjerne midtfjords. Jobbet meg utover og etter kanskje 10min dorging midtfjords smalt det hardt til på stangen med ny innkjøpte maxrap plo. Fighten kjentes kjent ut. Ingen makrell, ingen sø. En pelamide synes under båten og den er RIKTIG kroket! Fighten skal selvfølgelig ikke gå udramatisk. Mens jeg driller fisken inne ved båten kommer det en anne trollingbåt forbi. Kjører selvfølgelig over snøret på den stanga som ligger ute slik at snøret fosser ut. Får stoppet båten, håvet fisken, glemmer å juble, kjører bortover mot dem mens jeg sveiver inn snøret. Slår av en prat. Tøffer litt utover. Stopper båten. Jekker en pils. Art nr 100. Var euforisk og brukte sikkert 45min før jeg startet fiske igjen. Tok ørten bilder med selvutløser.

#Pelamide

Med senket skuldre tok ikke lang tid før det smalt igjen. Enda større pelamide.

1335g specimen!

Ketchup effekten anyone? Denne var 1335g. Specimen! Deilig. Fikk mld fra Edvard som var gira på pelamide selv. Plukket han og Simen opp på ingierstrand. Etter en time smalt det på og enda en pelamide lå i båten. Snakk om god guiding!

Foto: Simen Andersen

Simen fikk nå kjøre begge stengene. Kom en makrell til. Etter et raskt wobbler bytte på stangen som hadde vært så og si resultatløs kom det plutselig to napp på stanga som ikke satt. Simen gjorde et par lokkedrag med snøret etterfulgt av et brutalt hogg. Vi var sikker på pelamide. Her var det god tyngde. Etterhvert ble vi mer usikre da denne jobbet helt annerledes. Plutselig hopper fisken! Her er det noe muffins! Fighten blir hard og drøy. Håven er altfor liten. Vi prøver å taile den, men blir bare våte tilbake. Til slutt er det stopp og opp i båten kommer en drømmefisk for mange.

Foto: Albin Dal

Klokker inn på fantastiske 6140g etter bløgging!!! Har et par napp til og en makrell før vi gir oss. For en dag! For en flyt! Stor takk til Daniel og Frode får lån av båt, motor og utstyr! Hadde ikke vært mulig uten dere!