Skattejakt og lange, tynne fisker

Foto: Albin Dal

Sommer er så synonymt med fiske som man får det. Mens hvermannsen fisker makrell til den store gullmedaljen, går vi litt mindre normale på jakt etter fisk de fleste neppe har hørt om. Hadde avtalt med Thore å ta turen vestover til Stavanger. Bilder av langehalet langebarn hadde tikket jevnt og trutt inn hele juni. Alle som prøvde fikk. Andre helg i juli hadde vi planlagt tur nedover.

Selv tjuvstartet jeg turen ned dagen før. Ble med dama ned til Kristiansand for å besøke svigers. Krabbemiddag kan man aldri si nei takk til. Hun hadde avtale å treffe noen venninner fredag kveld så da smøg jeg meg ut på skattejakt. Hadde avtalt med Gjermund Nomedal å fiske etter gullfisk ved sørlandsparken. Målet var gullfisk over specimengrensen på 800g og et snev av håp å bikke 1kg grensen. Fant plassen greit og begynte å fiske mens jeg ventet på selskap. Gjermund kom ca 15min etter jeg hadde begynt å fiske. Da hadde jeg akkurat håvet fisk nr 2 som klokket inn på 820g. Herlig start! Resten av kvelden ble rimelig drøy specimen messig. Totalt 10 fisk på noen timer hvorav de 5 største var 920, 820, 820, 800, 800 og 780g.

Foto: Selvutløser

Gullfisk 920g

Hadde planer om å gi meg ved midnatt, men da åpnet himmelen seg. Gullfiskene fikk hvile i keepnettet et par timer før det ble opphold.

Lørdag kveld etter krabbemiddagen ble jeg plukket opp av Thore og Janette. Turen gikk videre til Stavanger. Vi skulle bo hos John-Olav Florø Larsen (Jofl) frem til tirsdag. Hovedfokus skulle ligge på langebarn til den satt for alle 3. Vel fremme rundt kl 23 ble det litt avslapping i casa del jofl før vi føykt ut etter litt nattkikkfiske. Planen var å teste en båthavn det skulle være mye kantnåler. Både jeg og Janette manglet stor kantnål, mens Thore manglet tangsnelle. Begge skulle det være gode muligheter til der. Det var det også. Vi så drøyt mange, men alle virket døsig og mette. Sebastian Rinaldo Pedersen og Tage kom også innom for å fiske etter nålefisk. Det virket klinisk dødt inntil det begynte å lysne. Det var som å skru på en bryter. Først fikk Janette og Tage kantnåler. Så bannet Seb 2x for mistet tangsnelle før et jubelbrøl hørtes over hele havna. Ikke lenge etter fikk Tage også tangsnelle.

Foto: Thore Bergh

Jeg derimot hadde tidenes antiflyt. Mens alle dro nåler og sneller rundt omkring var det ingen som var interessert i det jeg viste. Kunne ikke gi meg nå. Satt på litt større mysis og gnudde på. Det var ikke før nærmere 5 på morgenen og leppefisken begynte å ødelegge alt at jeg fant en som svømte litt rundt. Presenterte mysisen foran og den tok på direkten. Bang, opp på land og jubelbrøl! Art #114!

Ikke vits å fiske mer. Vi dro tilbake til Jofl. Selvfølgelig hadde vi glemt koden til døren… og Jofl sov.. Heldigvis var foreldrene til Seb bortreist og vi kunne alle kræsje der.

Ble ikke mange timer søvn før vi dro tilbake til Jofl. Fikk handlet proviant og spist litt før neste art skulle jaktes. Langhalet langebarn fiskes fra ankret båt. I år har det vist seg at strandrekebiter har vært overlegent kokt reke. Da var det bare å samle et par hundre stk. Bunnen er nemlig dekket av tefat sandflyndrer. Været var av ekte vestlands. Pissregn og vind. Allikevel tøffet vi ut i 13fots pioneren til Brobak. Tok litt tid å komme til plassen. Det å finne plassen på navionics på tlf var ikke det letteste i regnværet. Etter litt løking fikk vi feste på en plass vi hadde troen på. Vi fisket med 1 stang hver. Nappene kom fort og på første nedslipp sitter det et langebarn på takkelet mitt! Den viser seg desverre å være kroket i magen….. Jaja. I det minste hadde vi funnet plassen. 5timer og 100 tefat sandflyndrer senere begynte troa å dippe litt. Vi hadde satt 22 som dead line. Ikke den beste båten å kjøre i mørket. Så litt over 2000. Jeg hadde gått over til 2 stenger. Sveiver opp og der henger det fader meg et langebarn! Vi hadde en klar regel om at dersom en skulle få langebarn så skulle en av de andre ta over stengene helt til alle hadde fått. Ikke lenge etter fikk Thore sin ettersom han fikk fiske med 2 stenger. Tiden tikket ut og i det berømte siste nedslippet så satt det jaggu en hos Janette også. Full klaff og ny art på alle 3.

Pga regnvær ble alle fiskene oppbevart i en stamp med vann før de ble fotografert og veid i havn. Alle sluppet ut etterpå. Tilbake hos Jofl var vi såpass signe at vi prioriterte hygge istedenfor fiske. Tidlig ble det derimot ikke allikevel…

Mandag hadde vi ingen store planer. Ut på formiddagen dro vi til Hundvåg for å prøve litt på sil. Litt regn og mye tang/tare inne ved land gjorde det vanskelig å fiske effektivt. Dro heller videre på litt molofiske. Ble en del timer her. Perset på tangkvabbe og hornkvabbe. Janette fikk tangkvabbe som ny art.

Tangkvabba klokket inn på 58g. Hyggelig med specimenfisk, men skulle gjerne hatt en over 70g og gullnivå på artsfiske.com. Etterhvert som mørket kom dro vi tilbake til Jofl for å slappe av før siste etappe.

Slappe av kunne vi bare glemme. Tok ikke lang tid før det tikket inn mld med nok en tangsnelle fangst. Nå er det på hugget! Vi heiv oss i bilen. Fylte på med mysis før det bar tilbake til båthavna med nålefisken. Det virket som vi rakk det akkurat ikke. Nålene var igjen lite sammarbeidsvillige. Vi ga det et lite forsøk før vi prøvde oss etter hårvar. Janette manglet arten. Vi fant flere og hun hadde til og med en på, men den falt av på vei opp. I juli er sommernettene korte så det gjelder å være på hugget. Vi fikk 2 timer hårvarfiske før vi dro tilbake til tangsnelleplassen. Det virket som skumring/grålysning var tingen. Thore og jeg fisket på hver vår. Janette var ferdig og la seg i bilen. Nålene ville ikke leke nå heller. Vi bitret på videre. Min sank etterhvert ut av syne.  Tok en pause fra snellefisket og lette etter en større kantnål. I det lyset kommer frem hører jeg et jubelbrøl fra Thore. Bitringen har levert. Art #119 er et faktum. Tangsnelle!

Foto: Albin Dal

Da var det ikke annet enn å tre på ny mysis og bitre på. Muligheten var nå. Tenkte tilbake på alle de gangene jeg har stått og fisket på denne idioten av en fisk og resonnert over hva i huleste jeg driver med. Fant raskt en som var innenfor rekkevidde. La stangen på bryggen for å holde agnet mest mulig rolig mens jeg prøvde å plassere mysisen foran truten. Tiden gikk og tankene om fiasko var ikke til å unngå. Med rimelig manko på søvn var det som alt gikk sakte. I det som virket som en evighet hvor fisken hadde stirrekonkurranse med mysisen sugde den plutselig til. Selv om fisken er liten tar den store agn. Den trenger bare litt tid. Lot den suge 2x til før jeg fikk beskjed å ta tilslag av Thore. Alt føltes egentlig helt surrealistisk ut, men fisken satt jammen meg på. Etter litt fomling med å få tak i den i overflaten flekket jeg den opp på brygga og holdt den inntil meg mens jeg slapp ut et jubelbrøl. Reiste med opp, løp inn på land og stupte kråke med fisk og stang på gresset. Endelig tangsnelle og art #116!

Foto: Thore Bergh

Rett og slett ikke vits å fiske mer etter det. Bare å dra hjem til Jofl, sette seg ned i sofaen og registrere en ny øl på untapped. Ønsker å rette en stor takk til Jofl og Seb for losji, tips, triks og guiding. Stil til 1000!