Telemarksisen med fangster litt utenom det vanlige

Foto: Mathias Aldorf

2017 har for det meste vært meget labert. Lite tid og de satsingene som er gjort har bært lite frukter. I vinterferien hadde brodern og jeg planlagt en 3 dagers fisketur. Planen var lenge toten og storørret på isen. Været derimot tilsa at det burde utgå med høye kneløft. Det var meldt ned mot -10 på det kaldeste. Som de fleste ved bør man unngå å fiske når det er kaldere enn -5 for å unngå for stor risiko på fisken hvis man skal bedrive c&r. Det virket som fiske all over var ganske begredelig. Vi bestemte oss derfor for å prøve nye jaktmarker. Som ihuga sjøørret fisker vs artsfisker som må man inngå noen kompromiss. Telemark har flere fjorder. Her kan man jakte sø, stor makrell og hai. En god kombi for oss begge.

Fredag morgen dro vi nedover. Bjørn som er nytt medlem i klubben kom med masse gode tips. Vi hadde booket hotell i skien for å kunne komme oss tidlig utpå lørdag/søndag. Her hadde vi flere muligheter å velge mellom. Noen morgenfugler er vi ikke så vi var ikke på isen før nærmere ett tiden. Isen så nydelig ut. Blank, snøfri med skinnende sol. Lite folk var det også. Target var sø pelagisk og småflekket/ymse på bunn. Fisket tok ikke av, men det bet i det minste jevnt og trutt. Første fisk på land var en hvitting. Nr 2 var en hyse/sei duble. Med begge over 1 kg ble det ganske artig på skogseiden.  Sandflyndrene stod tett før brodern fikk duble av micro taggiser. Begge ble brukt som agn. Ene resulterte faktisk i e 3,5kgs torsk vi ikke gadd ta bilde av. Sabikien leverte som vanlig mest. Ikke det mest spennende før jeg kjente lett risting på vei opp. Jammen dukket det ikke opp en liten strømsild. Visstnok andre som er tatt i den fjorden. På beskjedne 20m dyp. Det som er det morsomme med sjøisen. En vet aldri helt hva som dukker opp.

Foto: Albin Dal

Pelagisk var det sei og makrell som stakk avgårde med agnene. Ingen str på seien og makrellen snek seg opp til 800g. Etterhvert som skumringen kom pakket vi sammen, sjekket inn på hotellet og fikk oss en rask middag. I mørketimene flyttet vi oss til en nærliggende fjor for å fiske hai med Bjørn Salte.

Bjørn hadde allerede vært utpå et par timer. Fått en liten småflekka hadde han også. Vi hadde på forhånd blitt enige om at brodern skulle få begges stenger inntil første hai kom på land. Han manglet nemlig arten. Etter det skulle jeg få ta over i håp om specimen hai. Hvittingen var til tider ganske plagsom. Irriterende når de bare drar litt i agnene og utløser alarmen. Tiden gikk og nærmere ni så kommer det et mer bestemt run på stangen til Mathias. Kjennes ikke ut som hvitting og opp kommer en søt liten hai. Hans art nr 54. Ikke verst for en som ikke er artsfisker.

Vi ga det en time til før vi sa oss fornøyd med dagen.

Lørdagen ble grå, våt og mild. I sterk kontrast til fredagen som var klar og kald. Vi kom oss utpå forholdsvis tidlig. Pelagisk var det overraskende stille. På bunn hadde hvittingen viket plass til fordel for knurren. Ingen ting å rope hurra meg rundt med andre ord. Eneste nevneverdige fisk som kom opp ila dagen var i det minste en fettfinne. Ikke sø, men overraskende nok en liten laks.

Foto: Albin Dal

Etterhvert som mørket kom sigende dro vi innom byen for å spise middag. Rundt syvtiden dro vi ut igjen. Nytt forsøk på specimen småflekket for min del. Hvittingen var overraskende nok lite plagsom. Agnene fikk ligge forholdsvis i ro. Noe piping her og der. Runnet plutselig litt bedre på den ene stangen. Da jeg kom bort til den sto bare tuppen og gynget. Klinket til med tilslag og det svarte bare blytungt i enden. På skogseidstikka ble det en interessant fight. Bare tungt, men sporadiske hoderistinger for å vise at det var noe levende i andre enden. Hva i helsikes var det på? Tankene svirret rundt skate. Er jo landet i området før. Fisken kom etterhvert opp mot hullet. Skate var det, men å få det gjennom 205mm hullet var sjanseløst. Heldigvis kunne brodern utvide hullet med 2 til. Passe hektisk i mørket for å passe på å ikke kappe snøret. Skaten ble landet og kroken satt perfekt i munnviken. Viste seg å være en piggskate på 4240g! Klokkeklar pers.

Foto: Mathias Aldorf

Men det var jo hai vi skulle ha!? Uansett latterlig kul fangst. Oppsiktsvekkende fangst fra denne fjorden. Bare sporadisk fangts selv om mange fisker der. Selv om fisken kom omtrent på det tidspunktet vi hadde tenkt å gi oss så ga den ekstra motivasjon. Måtte holde minst 1time til. Og akkurat i det vi sa “nei nå pakker vi” runnet det bra på ene stangen. Tilslaget satt og fisken svarte fint. Passe tungt og fine hoderistinger til å ikke være hvitting. Kunne det være? Jo det var det. Stor småflekket rødhai. Tjukk var den også.

Vekta klokken inn på nydelige 1220g! 20g over specimengrensen. Happy fisherman. Turen var komplett for min del. Vi ga det vel 5min til før vi pakket sammen og fikk litt søvn.

Søndagen var det meldt mildt, strålende sol og vindstille. Fantastiske forhold hvor dressen faktisk måtte av under dagen. Fisket var bedre enn de andre dagene. Runnet jevnere over på pelagen. Morgentimene ga ny makrellpers for min del. 1020g er helt ok.

Foto: Mathias Aldorf

Midt på dagen runnet det bra hos brodern 5m under isen. Fighten var annerledes enn all annen fisk vi hadde fått. Overaskelsen var stor da en liten lysing viste seg i hullet. Ny art på brodern.

Foto: Albin Dal

Mens brodern lander fisken runner det på stangen med større hekle på bunn. Avfeide det som torsk eller hvitting så stresset ikke nevneverdig med å komme bort til stangen. Fisken svarte derimot bra i tilslaget med kraftige hoderistinger og faktisk flere utras. Overraskelsen var dog enda sykere da en ny og større lysing viste seg i hullet. Dobbeltrun på lysing, en 5m under isen og en på 20m dyb er ikke noe vi kommer til å oppleve med det første.

Foto: Mathias Aldorf

Akkurat det som gjør sjøisfiske så gøy. En vet aldri hva som dukker opp! Søen derimot fikk vi aldri. Men med 2x småflekket, 2x lysing, laks, piggskate, makrellpers og strømsild på østlandet så var vi mer enn nok fornøyd med turen.